SPOED TIJDENS AVOND EN WEEKEND

Buiten onze openingstijden in avond, weekend en op feestdagen kunt u voor ongevallen, nabloedingen of zaken die in geen geval kunnen wachten, terecht bij de spoeddienst Sint-Oedenrode/Schijndel. Deze spoedgevallendienst is van kracht op werkdagen na 17:00 uur en tijdens het weekeinde vanaf vrijdagmiddag na 12:00 uur.

Bij spoedeisende klachten vindt de behandeling alleen plaats na telefonisch overleg met de dienstdoende tandarts. Deze is bereikbaar onder telefoonnummer 06-51 24 59 29

In het weekeinde dient u hiervoor te bellen:

• Op vrijdagmiddag tussen 16:30 en 17:00 uur.
  • Op zaterdag en zondag en op algemeen erkende feestdagen tussen 11:00 en 12:00 uur.

Houdt u rekening met directe betaling na behandeling! Bij avond- en weekendbehandeling is een toeslag van toepassing.

SPOED TIJDENS OPENINGSTIJDEN

Bij pijnklachten nog dezelfde dag geholpen, mits vóór 09:30 uur gebeld en minimaal 1x per jaar voor periodiek preventief onderzoek gezien.

Kunt u ons onverhoopt vanwege drukte niet op het centrale telefoonnummer via de receptie bereiken? Bel dan met ons interne spoednummer: 073-549 65 65.

Indien u minimaal 1 keer per jaar voor periodiek preventief onderzoek onze praktijk bezoekt dan garanderen we u bij spoed- of pijnklachten nog dezelfde dag te behandelen.

Wat te doen bij pijnklachten?

We hebben een aantal veel voorkomende pijnklachten (met bijbehorende adviezen) op een rijtje gezet:

Kiespijn kort na tandheelkundige behandeling:

•Kiespijn kort na tandheelkundige behandeling is een normaal verschijnsel.

•Deze klachten verdwijnen meestal vanzelf.

•Advies pijnstilling met 2 paracetamol tabletten, indien nodig herhalen.

Kiespijn bij verkoudheid

•Kiespijn bij verkoudheid is meestal te wijten aan sinusitis (ontsteking van de neusbijholten).

•Deze klachten verdwijnen meestal vanzelf.

•Eventueel contact opnemen met uw huisarts.

•Advies pijnstilling met 2 paracetamol tabletten.

Spontaan opkomende kiespijn

•Spontaan opkomende kiespijn, die erger wordt bij warmte is ontstaan door een ontsteking van of rond de wortel.

•Indien mogelijk uitstellen tot de volgende werkdag.

•Advies pijnstilling met 2 paracetamol tabletten.

Kiespijn bij kinderen
Bij voorkeur contact opnemen met de tandarts. Afhankelijk van de leeftijd: een puber kan meer pijn verdragen dan een kleuter! Indien bij uw kind de eerste tandjes doorbreken, kan een koud kompres helpen de zeurende pijn te verzachten.

Tand/kiesletsel
De uitgevallen tand is altijd een spoedgeval (zie tand/kies los of verplaatst).

Tand/kies los of verplaatst

•Niet aankomen en niet terugduwen.

•Direct contact opnemen met de tandarts.

•Bewaar de losgekomen tand of kies in een klein kopje melk. Dit vergroot de kans dat deze succesvol door de tandarts kan worden teruggeplaatst.

Nabloeding
Een nabloeding is een hevige en langdurige bloeding uit een extractiewond (wond na het trekken van een kies/tand), direct na de extractie, enkele uren na de extractie of soms enkele weken na de extractie.

•Niet de mond spoelen, wel bloed uitspugen.

•Druk een opgerold gaasje of zakdoekje op de wond.

•Na 30 minuten moet de bloeding gestopt zijn.

•Is dit niet het geval dan contact opnemen met de tandarts

•Door vermenging van bloed met speeksel lijkt de bloeding vaak ernstiger dan werkelijk het geval is.

•Bel bij twijfel!

Mond gaat niet meer dicht
Na het ver opensperren van de mond kan het voorkomen dat deze niet meer dicht gaat. Het kaakgewricht is een rotatie – glijgewricht : bij openen draait het gewricht en glijden de kaakkopjes naar voren. Bij slappe gewrichtsbanden kan het gewricht uit de kom schieten.

•Ga op een rechte stoel laten zitten met de rug en het hoofd tegen de muur.

•Hulpverlener moet twee duimen achter in de mond op de kiezen leggen en kaak omvatten, kaak naar beneden drukken en langzaam naar de muur drukken.

•Indien client deze handeling niet wil toepassen, handeling niet lukt of er geen hulpverlener aanwezig is dan overleg plegen met de tandarts.

Beperkte mondopening
Na behandeling of extractie van tand/kies ontstaat soms een beperking van de mondopening. Deze complicatie heeft tijd nodig, eventueel fysiotherapie en medicijnen; geen spoed. Bij snel toenemende beperking zonder voorafgaande tandheelkundige ingreep is er mogelijk een infectie. Dit is wel spoed. Graag contact opnemen voor een afspraak deze dag bij de tandarts.

OPENINGSTIJDEN

maandag t/m donderdag
8.00 – 17.00 uur
avondopening donderdag